Att resa hållbart, i ett växande värmland

Att resa hållbart, i ett växande värmland

Igår var vi på Attityd för tredje året i rad på konferensen om Hållbart resande i ett växande Värmland, denna gång med ett fokus på kommunikation och beteendeförändring. Hur ska vi kommunicera hållbart resande och få människor att vilja ändra sig?

Självledarskap och inställning

På plats var Anna Bellman som höll i en inspirerande föreläsning om ledarskap och självledarskap i förändring. Hon har arbetat som journalist inom radio och tv, och var under flera år marknads- och kommunikationschef på Capgemini. Anna pratade om hur vi ska kommunicera och hur vår inställning är en viktig del i hur vårt budskap blir. De ord vi tar med oss är #Inställning #Tydligt budskap och #Dig själv. Och på tal om #inställning, den som kanske berörde oss allra mest – Heidi Andersson, armbryterskan från Ensamheten. Hennes inställning blir en otroligt viktig ingrediens till hennes budskap – vilket miljöengagemang! Heidi och hennes man Björn Ferry har som mål att bli helt fossilfria 2025.

”Alla kan inte göra allt men alla kan göra något, du kan börja med dig själv.”

Heidi Andersson, Hållbart resande i ett växande Värmland

Avstämning i delprojekten

Under dagen fick vi också ta del av intressanta resultat från projektet Hållbart resande i Värmland som nu är inne på sitt sista år. Labeat Bijak, projektledare för delprojektet samhällsplanering berättade för oss om hur man kan integrera mobilitetsfrågorna i den kommunala planprocessen, när vi bygger nytt måste vi räkna in cykel!

Malin Hedlund, projektledare för hållbara handelsresor delade med sig om flera lärdomar och tjänsteidéer. En ide vi fastnade för var att tänk om vi kunde ha en lastcykel, köra in i affären och ha en cykelkarta var vi ska ta oss för bästa packning, packa våra varor direkt i påsar för att sedan köra ut och hem? En enkel och smidig idé tycker vi!

Delprojektet hållbara arbetsresor, med projektledare Eva-Lena Eriksson berättade tillsammans med projektassistent Johanna Hedqvist bland annat om hur projektet fungerat, resultat från deras innovationsarbete och om de olika kampanjerna som skett ute på arbetsplatserna. För oss var denna punkt i dagens fullspäckade schema spännande då vi på Attityd är delaktiga i genomförandetav projektets resvaneundersökningarna. I skrivande stund arbetar med eftermätningarna för att kunna jämföra hur det såg ut innan och hur det ser ut idag.

 

Efter denna dag är vi fulltankade med ny energi och inspirerade att kunna kommunicera ut till människor i vår närhet hur viktigt det faktiskt är att resa hållbart!

About the Author

Leave a Reply