Boken, syftar till ”Marknadsundersökning – en handbok” skriven av Nina Engdahl och Carin Grääs, grundarna av Attityd, tillsammans med Lars Christensen och Lars Haglund. Författarna såg behovet av en grundlig metodbok i hur man gör en undersökning – från idé och problemformulering till resultat och presentation. Som skrivet i bokens första stycke:
”Det hävdas ofta att vi lever i ett informationssamhälle där den framtida konkurrenskraften i hög uträckning bygger på vår förmåga att sortera ut rätt information i det överflöd av information som finns tillgänglig. […] förändringstakten i samhället ökar, vilket gör att ny information och kunskap snabbt föråldras, blir förlegad och ibland till och med felaktig. Det krävs därför inte nödvändigtvis att du har mycket information för att förstå din omvärld, snarare att du har rätt information som är anpassad till det sammanhang och den tid där du befinner dig.” (2016, uppl. 4., s. 9)
Genom en undersökning kan alltså rätt information anskaffas, utifrån ens eget intresseområde och behov. Det gäller bara att göra en välarbetad undersökning, med genomtänkta beslut rakt igenom undersökningsprocessen, och man får ett användbart och relevant resultat. ”Marknadsundersökning – en handbok” skrevs redan 1998 men omarbetades under 2016 till upplaga 4.1. I samband med detta har 8 kortare artiklar blivit en artikelserie, utifrån kapitel i boken. Teman som tas upp är:
- Vad är en undersökning?
- Att välja metod
- Ansatsen
- Sekundär och Primärdata
- Data: enkät och intervju
- Data: Observation och experiment
- Urval
- Analys och resultat
Vi önskar att du som beställare av en undersökning, som student eller bara allmänt intresserad kan dra nytta av dess innehåll och också bli lite nyfiken på att lära dig mer! Till tre av artiklarna finns det också visualisering av innehållet genom filmer. Vill du ha fördjupad kunskap av någon eller flera av artiklarna hänvisar vi till ”Marknadsundersökning – en handbok”, eller varför inte kontakta oss på Attityd.