Värdet av kontinuitet och uthållighet

Värdet av kontinuitet och uthållighet

Moelven Skog ser värdet av kontinuitet och uthållighet!

Moelven Skog AB är en av våra äldsta kunder hos oss på Attityd. Tillsammans med Moelven Skog har vi bland annat kartlagt såväl den breda målgruppen skogsägare som företagets leverantörer och igår levererade vi leverantörsmätningen 2017 som bygger på svar från leverantörerna.

Genom åren har över 10 000 leverantörer tillfrågats om sin uppfattning om kontakten med Moelven Skog och genomförandet av skogsaffären.

Som vanligt leder ett undersökningsresultat till nya frågor och extra tydligt blir detta med en historik av svar. Hur kommer det sig att resultatet förändrar sig just nu? Hur hänger resultaten ihop med väder, priser och andra utomstående faktorer? Det diskuterade vi med Jonas Karlsson, fältköpschef, och Björn Johansson, VD.

Attityd i NWT

Attityd i NWT

I dagens upplaga av NWT kan du läsa om Attityds kartläggning av kristinehamnarnas handelsmönster!

I måndags kväll åkte Linn och Nina från oss på Attityd till Kristinehamn och presenterade de resultat som framkommit i vår kartläggning av kristinehamnarnas handelsmönster. Cirka 50 handlare, kommuntjänstemän och politiker deltog vid presentation, vars resultat kommer att ligga till grund för att utveckla handeln i Kristinehamn.

För er som är plus-kund hos NWT kan läsa hela artikeln här: Så handlar folk i Kristinehamn

Sista delen i artikelserien – Analys och resultat

Sista delen i artikelserien – Analys och resultat

Vår artikelserie avslutas med Analys och resultat. Artikeln beskriver hur undersökningars analys är beroende av dess karaktär, kvantitativ eller kvalitativ, samt hur resultat presenteras på bästa sätt. Tillhörande ”Analys och resultat” finns även en film som visualiserar artikelns kärna och gör innehållet förståeligt och konkret, något som också tas upp i artikeln.

Artikelns innehåll är hämtat från Marknadsundersökning – en handbok, skriven av Nina Engdahl och Carin Grääs, grundarna av Attityd, tillsammans Lars Christensen och Lars Haglund. I samband med den nya upplagan som släpptes nu i höst skrevs en artikelserie utifrån bokens kapitel.

Vi önskar att du som beställare av en undersökning, som student eller bara allmänt intresserad kan dra nytta av dess innehåll och också bli lite nyfiken på att lära dig mer! Du hittar alla artiklar under fliken Boken på Attityds hemsida. Vill du ha fördjupad kunskap av någon eller flera av artiklarna hänvisar vi till ”Marknadsundersökning – en handbok”, eller varför inte kontakta oss på Attityd.

Artikelserien Del 7 – Urval

Artikelserien Del 7 – Urval

Vår artikelserie fortsätter med Urval. Artikeln beskriver hur man gör en undersökning genomförbar, genom att ur en vald population göra ett urval. Det är viktigt att tänka ut vilken population undersökningen vänder sig till; unga tjejer under 20 år, alla som har katt eller de som köpt en bil under det senaste året?

Artikelns innehåll är hämtat från Marknadsundersökning – en handbok, skriven av Nina Engdahl och Carin Grääs, grundarna av Attityd, tillsammans Lars Christensen och Lars Haglund. I samband med den nya upplagan som släpptes höst 2016 skrevs en artikelserie utifrån bokens kapitel.

Vi önskar att du som beställare av en undersökning, som student eller allmänt intresserad av undersökningar kan dra nytta av dess innehåll och bli lite nyfiken på att lära dig mer! Så håll utkik även nästa vecka då vi presenterar sista artikeln i serien! Då vi berättar om undersökningens slutfas; analys och resultat!

Vill du ha fördjupad kunskap av någon eller flera av artiklarna hänvisar vi till ”Marknadsundersökning – en handbok”, eller varför inte kontakta oss på Attityd!

Välkommen Gustaf!

Välkommen Gustaf!

Efter två veckor börjar nu Gustaf bli varm i kläderna! Gustaf kommer från Karlstads universitet där han läser till samhällsanalytiker med inriktning organisering och kommer under 10 veckors tid att praktisera hos oss.

Under dessa 10 veckor kommer Gustaf följa med och jobba med våra olika projekt men också arbeta med några nya idéer. Nyligen har han exempelvis arbetat fram en ny rapport till företagets miljödiplomering.

Data: Observation och experiment, del 6 i artikelserien

Data: Observation och experiment, del 6 i artikelserien

Vår artikelserie fortsätter med ” Data: Observation och experiment”. Artikeln knyter an till ditt val av metod (se gärna artikel om metod) och beskriver de inte så ofta förekommande datainsamlingsteknikerna; observation och experiment, och vad man bör tänka på när man väljer insamlingsmetod.

Artikelns innehåll är hämtat från ”Marknadsundersökning – en handbok”,  skriven av Nina Engdahl och Carin Grääs, grundarna av Attityd, tillsammans Lars Christensen och Lars Haglund. I samband med den nya upplagan som släpptes nu i höst skrevs en artikelserie utifrån bokens kapitel.

Vi önskar att du som beställare av en undersökning, som student eller bara allmänt intresserad kan dra nytta av dess innehåll och också bli lite nyfiken på att lära dig mer! Så håll utkik även nästa fredag då vi berättar om en undersöknings urval!

Vill du ha fördjupad kunskap av någon eller flera av artiklarna hänvisar vi till ”Marknadsundersökning – en handbok”, eller varför inte kontakta oss på Attityd.

Del 5 om enkät och intervju!

Del 5 om enkät och intervju!

Vår artikelserie fortsätter med ”Data: enkät och intervju”. Artikeln knyter an till ditt val av metod (se gärna artikel om metod) och beskriver de mest förekommande datainsamlingsteknikerna; enkät och intervju, och vad man bör tänka på när man väljer insamlingsmetod. Tillhörande ”Data: enkät och intervju” finns även en film, som visualiserar artikelns kärna och gör innehållet förståeligt och konkret (något som vi kommer gå igenom mer i artikeln ”Analys och resultat”). Artikelns innehåll är hämtat från ”Marknadsundersökning – en handbok”, skriven av Nina Engdahl och Carin Grääs, grundarna av Attityd, tillsammans Lars Christensen och Lars Haglund. I samband med den nya upplagan som släpptes nu i höst skrevs en artikelserie utifrån bokens kapitel.

Vi önskar att du som beställare av en undersökning, som student eller bara allmänt intresserad kan dra nytta av dess innehåll och också bli lite nyfiken på att lära dig mer! Så håll utkik även nästa fredag då vi berättar om datainsamlingsmetoderna observation och experiment!

Vill du ha fördjupad kunskap av någon eller flera av artiklarna hänvisar vi till ”Marknadsundersökning – en handbok”, eller varför inte kontakta oss på Attityd.

Del 4 i artikelserien!

Del 4 i artikelserien!

Vår artikelserie fortsätter med ”Sekundärdata och Primärdata”. Artikeln beskriver hur du kan söka information för att svara på din problem- och syftesformulering (se gärna artikel om problem- och syftesformulering).  Artikeln tar upp vikten att se vad just du behöver för att få ett bra resultat av din undersökning.

Artikelns innehåll är hämtat från ”Marknadsundersökning – en handbok”, skriven av Nina Engdahl och Carin Grääs, grundarna av Attityd, tillsammans Lars Christensen och Lars Haglund. I samband med den nya upplagan som släpptes nu i höst skrevs en artikelserie utifrån bokens kapitel.

Vi önskar att du som beställare av en undersökning, som student eller bara allmänt intresserad kan dra nytta av dess innehåll och också bli lite nyfiken på att lära dig mer! Så håll utkik även nästa fredag då vi berättar om datainsamlingsmetoderna enkät och intervju!

Vill du ha fördjupad kunskap av någon eller flera av artiklarna hänvisar vi till ”Marknadsundersökning – en handbok”, eller varför inte kontakta oss på Attityd.

Artikelserie del 3, Ansatsen

Artikelserie del 3, Ansatsen

Vår artikelserie fortsätter med ”Ansatsen”. Artikeln beskriver de olika ansatser man kan välja till sin undersökning, pills och att den väljs utifrån dess problem- och syftesformulering (se gärna artikel om problem- och syftesformulering).

Artikelns innehåll är hämtat från ”Marknadsundersökning – en handbok”, skriven av Nina Engdahl och Carin Grääs, grundarna av Attityd, tillsammans Lars Christensen och Lars Haglund. I samband med den nya upplagan som släpptes nu i höst skrevs en artikelserie utifrån bokens kapitel.

Vi önskar att du som beställare av en undersökning, som student eller bara allmänt intresserad kan dra nytta av dess innehåll och också bli lite nyfiken på att lära dig mer! Så håll utkik även nästa fredag då vi berättar om Sekundärdata och Primärdata!

Vill du ha fördjupad kunskap av någon eller flera av artiklarna hänvisar vi till ”Marknadsundersökning – en handbok”, eller varför inte kontakta oss på Attityd.

Artikelserien fortsätter, nu del 2!

Artikelserien fortsätter, nu del 2!

Vår artikelserie fortsätter med ”Att välja metod”. Artikeln beskriver samverkan mellan en undersöknings teoretiska referensram, order dess ansats och dess data, store och att dina tidiga val i processen alltid påverkar undersökningens slutresultat.

Artikelns innehåll är hämtat från ”Marknadsundersökning – en handbok”, viagra skriven av Nina Engdahl och Carin Grääs, grundarna av Attityd, tillsammans Lars Christensen och Lars Haglund. I samband med den nya upplagan som släpptes nu i höst skrevs en artikelserie utifrån bokens kapitel.

Vi önskar att du som beställare av en undersökning, som student eller bara allmänt intresserad kan dra nytta av dess innehåll och också bli lite nyfiken på att lära dig mer! Så håll utkik även nästa fredag då vi berättar om en undersöknings ansats!

Vill du ha fördjupad kunskap av någon eller flera av artiklarna hänvisar vi till ”Marknadsundersökning – en handbok”, eller varför inte kontakta oss på Attityd.