Svenskarnas digitala status

Nu i oktober släpptes Sveriges största individundersökning om internetanvändning – Svenskarna och internet 2018. Undersökningen innehåller siffror och insikter för den som vill förstå hur internet påverkar oss som människor och samhället i stort. Undersökningen ger också näringslivet en grund till hur man kan digitalisera och hur man kan utveckla och använda digitala produkter och tjänster.

Idag pratar man inte längre om ett digitalt utanförskap, utan snarare om ofta- och sällananvändare. I planeringen av morgondagens samhälle bör man ta hänsyn till att 1,1 miljoner svenskar aldrig eller mer sällan än varje dag använder sig av internet. Det är främst äldre och är oftare personer som bor på landsbygden, har lägre utbildning, lägre inkomst och är kvinna som mer sällan använder internet. Ointresse, att det upplevs som krångligt, att tekniken är för dyr och att man inte har någon dator är vanliga anledningar till varför dessa personer (cirka 400 000 svenskar) använder internet mer sällan.

9 miljoner på internet varje dag

Men enligt IIS är trenden dock tydlig. Att 1,1 miljoner sällan eller aldrig befinner sig på nätet betyder samtidigt att resterande cirka 9 miljoner svenskar befinner sig på Internet – varje dag. Till och med vart fjärde spädbarn använder internet. 94 % av Sveriges befolkning använder internet, vilket är en ökning med 9 procentenheter sedan 2010.

Internet genomsyrar de flesta sfärer som människan befinner sig i; jobbet, hemmet och skolan. Att tillgången till smarta telefoner också har ökat (idag har 9 av 10 en smartmobil) innebär också att man har med sig internet oavsett vart man är. Det visar sig bland annat i ökad användning av sociala medier. Alla sociala medieplattformar ökar, även om man ser att Instagram och Snapchat ökar snabbare än Facebook. Facebook är dock fortfarande största plattformen. Över hälften av alla svenskar, i alla åldrar, använder Facebook, men det finns skillnader kopplat till ålder – användandet ökar bland äldre och minskar bland yngre.

Attityds digitala status

Attityd kom i kontakt med internet tidigt och växte samtidigt som internet kom in i de svenska hemmen under 90-talet. Internet har varit en viktig förutsättning för vår verksamhet och vi var tidiga med att använda digitala verktyg för datainsamling inom marknadsundersökningsbranschen. Det första verktyget innebar att Carin fick använda sina kunskaper från kurserna i ADB från Högskolan i Karlstad, då det handlade om att programmera delar av de webbaserade enkäterna. Nu genomsyrar internet och olika digitala verktyg verksamheten – som gör det enkelt att hämta in information, arbeta tillsammans och sprida information till våra kunder och andra intressenter. Vi vet att det finns ännu mer att använda för oss och för att skapa värde för våra kunder. Att anamma nya digitala tekniker är en förutsättning för vår verksamhet. De som idag arbetar på Attityd har olika förhållningssätt till internet och är uppväxta under internets olika utvecklingsstadier. En riktigt bra strategi är att lära av de yngre, som är födda med Internet.

Vi tog tempen för att se hur digital Attitydaren faktiskt är, hur ser det ut för dig?

Linn Nilsson

När började du använda internet?

Jag vet inte när jag började använda Internet. Men när jag började arbeta i den här branschen, vilket var år 2000 på ett undersökningsföretag som hette Svensk Statistik, så genomfördes intervjuer med respondenter som valdes slumpmässigt från den gula telefonkatalogen i pappersformat. Det känns länge sedan!

Använder du internet på jobbet?

Nina Engdahl

Jag använder internet dagligen i mitt arbete, i allt jag gör skulle jag säga. Internet är källa till sekundärmaterial och vi använder en rad olika webbaserade verktyg för att samla in data till våra undersökningar, utredningar och kartläggningar. Samtidigt strävar vi efter att bli än mer digitala i vårt arbete, genom att dokumentera workshops och liknande aktiviteter via digitala tjänster på nätet. Visst behövs papper och penna ibland för att sätta igång kreativa processen men mycket dokumentation går lika bra via exempelvis Google onlinetjänster, där flera personer samtidigt kan arbeta i samma dokument. Sådana lösningar i toppen när vi håller workshops på distans! Då spar vi tid som kan läggas på med kvalificerade uppgifter.

Vilka sociala medier använder du?

Anna Staake

Personligen har jag valt att begränsa mig till en handfull sociala plattformar, såsom Instagram, Facebook, Snapchat och LinkedIn, och vill inte utöka det. Det blir så mycket att hålla koll på. Men jag märker att jag har olika syften för varje plattform och använder inte alla i lika stor utsträckning. Instagram och Snapchat är mer för familj och vänner, medan Facebook och LinkedIn är mer formellt där jag söker information. Det är nog lite så vi tänker med Attityds aktivitet på sociala medier också. Vi har valt ut Facebook och LinkedIn, och riktar sedan innehållet beroende på plattformen. Sen har vi hemsidan där vi kan skriva lite mer innehåll och längre texter än vad andra plattformar tillåter, rent formatmässigt.

Vad betyder internet för dig?

Sofie

Internet har i princip alltid funnits i mitt liv även om det skett en enorm utveckling sedan de första gångerna jag använde det, idag är jag konstant uppkopplad utan att egentligen reflektera över det. Dagligen är jag inne i olika appar, söker information på Google, lyssnar på musik och nästan all information jag får från Karlstads universitet är genom hemsidan. Internet underlättar vardagen otroligt mycket och i ärlighetens namn kan jag nog inte tänka mig hur det skulle vara utan det.

Vilka digitala tjänster använder du på jobbet?

Carin Grääs

I princip allt vi gör, gör vi just med hjälp av digitala tjänster. Senaste tillskottet är att vi har blivit än mer digitala i vår bokföring där vi istället för pappersfakturor underlättar för våra leverantörer att skicka pdf- eller e-fakturor till oss. För de leverantörer som fortfarande vill skicka pappersfakturor till oss, så skannas de fakturorna in i vårt system och blir enkelt att matcha med rätt uppdrag. I övrigt har vi sedan 2014 arbetat i Microsoft Office 365 som gör det möjligt att komma åt varandras material och arbeta samtidigt i samma dokument. Vi brukar jobba ganska tätt i projekten, så det är viktigt för oss att alla har åtkomst till rätt dokument och material. Det underlättar även att kunna dela dokument med kunder och samarbetspartners, så att alla har tillgång till senaste versionen av dokument och varandras kommentarer.