Affärsutveckling i Värmland – det bubblar av aktivitet

”Sätt dig bekvämt, fokusera på andningen, Vi lämnar den fina dagen här på hotell Drott i Karlstad. Vi befinner oss högt upp i huset och det gör det lätt att lyfta ovanför byggnaden. Du rör dig framåt i tiden, vi lämnar 2018 bakom oss, 2019, 2020, 2021. Vi tar oss sakta ner till marken igen.”

Jag har under hösten haft förmånen att möta en rad olika företag i det avslutande, och uppföljande steget av Handelskammaren Värmlands projekt Affärskraft. Syftet med det uppföljande steget är att ge företagen en möjlighet att knyta an inledande företagsanalys och valda utbildningar till var företaget befinner sig idag. Vad jag ser är att det bubblar av aktivitet i de värmländska företagen!

Jag slås av vilken kraft och energi det finns i de värmländska företagen. Men jag slås också av företagens ”nu-fokus”. Att då få tid till att lyfta blicken och fundera på vart man ska med sin verksamhet, vilka utmaningar som väntar längs vägen och vilka möjligheter som finns upplever jag har varit värdefullt och inspirerande för företagen. Jag slås även av att vi tack vare våra framåtsyftande möten har tänt en gnista till att vilja göra mer. En vilja till att lyfta blicken och tänka långa tankar. En vilja till att sätta mål och planera för hur målen ska nås. En vilja att se sin roll i företaget, både med sina starka och de mindre starka sidor.

Nyfikenheten över att tänka framåt och viljan att ta in andras perspektiv har väckts till liv i företagen. Jag blir glad över att många tack vare Affärskraft har hittat det stödsystem som finns i Värmland. Flera företag har kontaktat Almi och tagit del av deras tjänster för företagsutveckling. Några har ställt frågor om styrelse och överväger att ta in extern kompetens i sina verksamheter.

Affärsutveckling på företagsnivå

Jag har även haft förmånen att delta i projektet Tillväxtmotor som en av fyra ledamöter. I Tillväxtmotor har vi fokuserat på ett enda företag under en längre tid. (Visste du att Tillväxtmotor vann European Enterprise Promotion Awards 2017, för bästa projekt i Europa för tillväxt i små och medelstora företag?) I våra projektutvärderingsuppdrag har vi en längre tid fått signaler om att företagen har ont om tid och att det är svårt att upprätthålla daglig verksamhet tillsammans med kontinuerlig företagsutveckling. Företagen har svårt att prioritera mellan alla de aktiviteter som stödsystemet erbjuder. Därför är Tillväxtmotor ett så bra exempel på där man sätter företagaren i centrum och skräddarsyr aktiviteter utifrån företagarens unika situation. Jag tror att vi kommer se mer utav det framgent. Förhoppningen är att företagen ska sluta springa och stället för att skjuta cykeln framför sig stanna upp och hoppa upp på den.

”Företagarnas fokusering på den dagliga verksamheten och deras ”brist på tid” ställer krav på framtida aktiviteter. Vi ser ett behov av individanpassade tjänster, med fokus på den individuella företagaren och dennes behov framför generella föreläsningar och breda aktiviteter.”